לא טעמתי טובה ממנה – חלה לשבת

מירי

יש משהו קסום בעיני באוירה של שישי אחרי הצהריים. המולת הרחוב הולכת ונעלמת, מחליפים אותה ענני שקט נעימים ורכים, שהולכים ויורדים על העיר, ניחוחות בישול לקראת ארוחת הערב המשפחתית ממלאים את האויר. אותי אישית כל אלה מרגשים מאוד, ולכן גם אחד מזמני האפייה האהובים עלי זה בדיוק הזמן הזה בשבוע, וכך גם אני חלק מהאוירה הזו, שאני כל כך אוהבת.

יצירת הרצועות
יצירת הרצועות
קליעת החלה
קליעת החלה
לפני התפחה שניה
לפני התפחה שניה
לפני הכניסה לתנור
לפני הכניסה לתנור

בעברי לא הייתי ייצור כל כך ביתי ומשפחתי, ותמיד רק רציתי לצאת מהבית. ואז היה איזשהו רגע בו התחלתי להעריך את עניין הארוחות המשפחתיות ואף להנות מהן, וכיום אני מכורה כבדה. תקופות של חגים שבהן האנשים בעבודה רק בוכים על מר גורלם ועל overdose של משפחתיות – אני הכי אוהבת אותן בעולם!

בפעם הראשונה הכנתי את החלה הזו לפני כמה שנים, לפני שעמדנו ללכת לארוחת ערב עם המשפחה של אבי. כולם, כולל אני, כל כך אהבו אותה, שלא הייתה ארוחה אחת מאז אליה לא הבאתי אותה. במהלך שיטוטי במליוני אתרי האוכל באינטרנט, מצאתי מאז עוד לא מעט מתכוני חלות שנראים מבטיחים, אבל מכירים את זה שאתם יודעים שיש לכם קלף מנצח ביד ולא תחליפו אותו בעד שום הון? כך זה הסיפור שלי עם החלה הזו. מאז שטעמתי אותה, לא העזתי להכין אחרת.

כמה הערות וטיפים לגבי החלה:

* אפשר להכין מהמתכון הזה גם לחמניות, במגוון צורות – עגולות, צמות (כמו החלה המקורית), צורת 8, לחמנית קשר וכל צורה העולה על דעתכם.

* תוספות – אבי חולה על חלה עם צימוקים, תמיד כשאני מכינה אותה הוא מבקש שהיא תהיה עם צימוקים. בכמה פעמים האחרונות לא היו לנו צימוקים, אז חתכתי כמה חתיכות מהבצק המקורי, והכנתי לו מהם לחמניות עם חמוציות מיובשות. טעים טעים! את התוספות הללו אני מוסיפה לבצק אחרי שהוא סיים לתפוח תפיחה ראשונה והוצאתי ממנו את האויר. חותכים חתיכה בגודל הרצוי, מערבבים פנימה חופן של צימוקים או אגוזים או חמוציות או כל דבר אחר שבא לך ובא במנות קטנות וקראנצ'יות, לשים את התוספת פנימה עד שהיא נטמעת באופן אחיד בבצק, ואז מעצבים את הצורה הרצויה של הלחמניה.

לחמניית החמוציות בצד ימין
לחמניית החמוציות בצד ימין

* ציפוי – במתכון המקורי מברישים את החלה בביצה בטרם הכנסתה לתנור. הציפוי הזה גורם לצבע זהוב עמוק ולמעטפת קראנצ'ית לחלה, שהיא ממש כיפית וטעימה בעיני, אבל לפעמים בא לי לגוון, ולהכין חלה שהקרום שלה הוא דווקא יותר רך ופחות כהה – ואז אני מברישה אותה במים במקום בביצה לפני הכניסה לתנור.

* שמרים – הרבה אנשים שאני מכירה (אישית או וירטואלית, מפורומי האוכל השונים) מפחדים מעבודה עם שמרים. זה אולי היה פחד הגיוני לפני כמה שנים טובות, כשבאמת היה סיכוי שהשמרים לא יתפיחו את המוצר אם לא יטופלו נכון. גם היום כמובן יש כמה תהליכים שעשויים להזיק לשמרים שלנו – כמו למשל אם הם יבואו במגע עם מלח או שומן. אבל כל עוד הולכים צמוד לפי המתכון, ומשתמשים בשמרים שתוקפם עוד לא פג והם לא היו באריזה לא אטומה תקופה ממושכת – באמת שאין מה לחשוש. את השמרים של ימינו גם אין צורך "להתניע" בתוך עיסה של מים וסוכר, משתמשים ישר מהשקית וזה בסדר גמור.

* שמרים 2 – אני משתמשת לרוב בשמרים יבשים (נקראים גם שמרים אינסטנט), פשוט כי הם מחזיקים מעמד הרבה יותר זמן. אם בשקית בה השתמשתי עבור מתכון מסוים נשארו שמרים, אני סוגרת אותה היטב עם אטב ומכניסה למקרר. עוד לא קרה שבשיטה הזו הם נכשלו בלהתפיח מוצר כלשהו.

* המרת שמרים יבשים לטריים והפוך – אם יש לכם רק שמרים יבשים בבית, אך במתכון מצוינת כמות של שמרים טריים, פשוט השתמשו בשמרים יבשים בשליש מהכמות המצוינת במתכון. המרה הפוכה עושים בדיוק אותו דבר בכיוון השני – משתמשים בפי 2.5-3 שמרים טריים מאשר הכמות המצוינת עבור שמרים יבשים.

חלה מתוקה לשבת / קרין גורן
עבור 2 חלות

רכיבים:
1 קילו קמח לבן רגיל
1 שקית (50 גרם) שמרים טריים (או 17 גרם שמרים יבשים)
3/4 כוס סוכר (אפשר חצי כוס אם רוצים מתיקות פחות מורגשת)
2 ביצים
1 ו- 3/4 עד 2 כוסות מים
1/2 כוס שמן
1 כף מלח

ביצה טרופה, לזיגוג (אופציונאלי, ראה טיפים)
שומשום, לקישוט

הכנה:
1. שמים קמח בקערת לישה ומערבבים לתוכו את השמרים.
2. מוסיפים את שאר החומרים ולשים 10-12 דקות במהירות בינונית עד לבצק חלק, מבריק שנדבק מעט לתחתית הקערה, אך איננו דביק.
3. משמנים את פני הבצק במעט שמן (אני עושה זאת עם מגבת נייר ספוגה במעט שמן), מכסים ומניחים לתפיחה עד שהבצק מכפיל את נפחו.
4. מחלקים את הבצק ל-2 חלקים, כל חלק מגלגלים ל-3 רצועות וקולעים לצמה. לחלה חגיגית במיוחד קולעים מ-5 רצועות באופן הבא: ממספרים את הרצועות 1-2-3-4-5, צובטים יחד בקצה העליון ואז: מעבירים את 1 מעל 3, וממספרים את הרצועות מחדש לפי הסדר החדש,  מעבירים את 2 מעל 3 ושוב ממספרים את הרצועות, מעבירים את 5 מעל 2 ושוב ממספרים את הרצועות וחו"ח.
5. מעבירים את החלה המעוצבת לתבנית מרופדת בנייר אפייה ומתפיחים עד להכפלת הנפח שלה.
6. מברישים בביצה טרופה או במים (ראה טיפים), מפזרים שומשום לקישוט ואופים בחום של 180 מעלות למשך כ-35 דקות עד להזהבה (גם בתחתית). דרך טובה לבדוק אם לחם שהכנו מוכן לצאת מהתנור היא לנקוש עליו (כפי שדופקים על דלת, למשל), אם הוא משמיע צליל חלול – ניתן להוציא מהתנור.
7. מצננים ומגישים.

אפשר לקרוא את הפוסט גם כטור בעכבר העיר און-ליין, במדור האוכל.

32 תגובות

  • טעמים במטבח רחוק

    19 בנובמבר 2008 at 20:44

    אין דרך יותר כייפית מלקבל את יום שישי עם חלה שנאפית בתנור
    הריח הצבע הטעם..
    כתבת יפה כל כך.. גרמת לי לגעגוע.

  • מיכליקה

    20 בנובמבר 2008 at 1:50

    א) בדיוק השבוע קראתי בספר המהמם של בון אפטיט מתכון לחלה שמשלב בה תפו"א מבושלים, נשמע להיט! אני לא יכולה לחכות עד שאנסה.
    ב) בנוגע לפשטידות: יש לי רק פשטידה אחת שאני מוכנה לאכול ושמה בישראל פשטידת ברוניה. קישים אני אוהבת מאוד לעומת זאת ואת חייבת להכין את קיש המנגולד מהספר של אורנה ואלה – Bliss! http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=114593&blogcode=2227471

  • baronm10

    20 בנובמבר 2008 at 9:33

    נפלא , גם אצלי ריח שמרים הוא חלק מאוירת השבת הנכנסת
    מכור לריח הזה אם כי איני מרבה לאפות
    נראה נהדר

  • kafka

    20 בנובמבר 2008 at 16:00

    Ay-ya-Yay, looks delicious.

  • אופיר

    22 בנובמבר 2008 at 15:23

    נראה מצוין, רק יש לי שאלה קטנה-
    איך את מתפיחה בפעם השנייה? שמה בתנור או פשוט על השיש?

  • מירי

    23 בנובמבר 2008 at 10:40

    אוכל רחוק – תודה רבה! אני מצטערת שגרמתי לך געגוע, אני יודעת (מחברה שלי, שגרה בניו יורק גם) שהחיים רחוק מהארץ קשים מהבחינה הזו של געגועים לכל מיני מסורות, מנהגים ומאכלים של בית…

    מיכליקה – הספר של בון אפטיט? נשמע מעולה! איזה ספר זה? הוא חדש? אני שוקלת לעשות מנוי לעיתון. אני באמת חייבת להכין את הקיש מנגולד, אני מתכננת לעשות את זה כבר יותר משנה ועוד לא יצא לי… :-\

    מוטי – אין כמו ריח השמרים ולאחר מכן ריח הלחם או המאפים האחרים הנאפים לאיטם בתנור! תודה רבה.

    קפקא – המון תודה!

    אופיר – תודה! אני מתפיחה תמיד על השיש מכוסה במגבת מטבח נקיה, גם תפיחה ראשונה, וגם שניה. בד"כ במהלך התפיחה השניה אני כבר מתחילה לחמם את התנור (יש לחמים שצריכים אפיה בחום גבוה, כמו 220 מעלות ויש כאלה שאף יותר, ולוקח זמן לתנור להתחמם לחום הזה), ולכן אם הייתי מתפיחה בתנור, לא הייתי יכולה לחמם אותו תוך כדי.

  • מיכליקה

    24 בנובמבר 2008 at 5:28

    אל תעשי מנוי לבון אפטיט! ביטלתי את שלי כי לפני שנה הוא עשה מתיחת פנים וניסה להיות יותר מודרני ובאמת הצליח לו, בעיני זה לא מוצא חן בכלל. ובכלל את רוב המתכונים אפשר למצוא באתר שלהם.
    זה הספר של בון אפטיט (מדהים!) http://www.amazon.com/Bon-Appetit-Cookbook-Barbara-Fairchild/dp/0764596861/ref=pd_bbs_sr_2?ie=UTF8&s=books&qid=1227493519&sr=8-2

    זה גם ספר שתהני ממנו מאוד:
    http://www.amazon.com/Martha-Stewarts-Cookies-Stewart-Magazine/dp/0307394549/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1227493604&sr=1-1
    והמליצו לי על זה:
    http://www.amazon.com/Sweet-Melissa-Baking-Book-Everyones/dp/0670018740/ref=wl_it_dp?ie=UTF8&coliid=IS59NLGZ0P6H5&colid=14ZHOQZP2EREH

  • מירי

    25 בנובמבר 2008 at 14:16

    האמת שגם כמה בלוגרי אוכל מחו"ל ביטלו את המנוי שלהם לבון אפטיט בעקבות מה שאמרת בדיוק. יש לך מגזין חו"לי אחר שאת מכירה ואוהבת? תודה רבה על האזהרה בכל מקרה!
    הספר שלהם נראה טוב, אני מוסיפה אותו לרשימת הבאים בתור להזמנה, את השניים האחרים שכתבת כבר יש לי. הספר של מרתה סטיוארט מעולה ומשגע, זה של מליסה די אכזב אותי, כי הוא נראה מאוד מאוד ספר-בישול-ישן והדבר שאני הכי אוהבת בספרי בישול, והכי גורם לי להכין משהו מתוכם – זה התמונות המגרות! אז לכן עוד לא ניסיתי ממנו אף מתכון, אבל באמת קראתי עליו גם אני המון ביקורות שאומרות שהוא מצוין.

  • מיכליקה

    25 בנובמבר 2008 at 20:31

    וואלה?! דווקא מליסה היה ברשימת הקניות שלי אבל אני מבינה על מה את מדברת. לפני כמה שנים הספר של מגנוליה היה ברשימת המומלצים ומזל שלא קניתי כי שאלתי מהספרייה והוא היה מעפן.

  • Nurit – 1 family. friendly. Food.

    27 בנובמבר 2008 at 9:19

    טוב, ננסה. נשמע מבטיח.
    אני תמיד מכינה מתכון של וולפגנג פאק שכתבה אותו שרי יארד האגדית, אבל יש בו יותר מרכיבים ויותר שלבים בהכנה. החלה שלך\של קרין נשמעת יותר ידידותית למשתמש.

  • עידית

    10 בדצמבר 2008 at 21:47

    גם אני 'נתקעתי' על מתכון לחלה של קרין גורן ואני לא זזה ממנו. במקרה שלי אני מכינה את החלה הפרווה (משום מה) קבוע כל שישי בבוקר.
    עשית לי חשק לנסות את החלה החלבית 🙂

  • מירי

    12 בדצמבר 2008 at 23:37

    עידית – שמחתי לגלות את הבלוג היפה שלך! גם אני מכינה את הגרסא הפרווה… 🙂

  • אלינוער

    19 בדצמבר 2008 at 12:53

    אפשר לבוא פעם לראות איך את עובדת עם השמרים?

    מלבד פעם אחת שעשיתי עוגות ולא רעות בכלל אני חייבת לציין אני לא עובדת אם שמרים…………………….אוי זוכרת את העוגות של סבתי ז"ל ………. הצילומים שלך פשוט מגרים

    שבת שלום
    אלינוער

  • מירי

    23 בדצמבר 2008 at 15:41

    היי אלינוער, אני אשמח לארח אותך אצלנו בבית ולאפות מאפה שמרים כלשהו ביחד!
    העבודה עם שמרים היא מאוד פשוטה למעשה, והדבר העיקרי שאני עושה הוא פשוט לערבב בתור התחלה את השמרים עם הקמח טוב טוב, ולאחר מכן להוסיף את שאר המרכיבים, כאשר המלח נכנס אחרון בהחלט (כי מלח סופח את לחות השמרים שהוא בא במגע איתם ולכן הורג אותם).

  • shila

    11 ביוני 2009 at 23:48

    ערב טוב לך!
    החלה של קרין גורן הכנתי אותה והיא טעימה אבל בתמונות שלך היא נראית חבל"ז!יש לי בעיה או אולי זה כך אצל כולם ביום השני החלה מתיבשת מה הסיבה? תודה לך על התגובה שבת שלום

  • shila

    11 ביוני 2009 at 23:50

    בקשר לחלה מתוקה – כשאני הולכת לסופר החלות המתוקות נראות מדהימות ואני גם טעמתי והן טעימות בטירוף! אולי את יודעת איך הם עושים את זה? זה עם צימוקים שחורים הבנתי האם יש לך אולי מתכון מדוייק של החומרים. תודה לך ושוב פעם שבת שלום ומבורך לך ולבני משפחתך.

  • לפעמים סורבה זו פשוט מילת גנאי…» Room for Dessert

    22 ביוני 2009 at 0:00

    […] לנו ארוחת ערב משפחתית בבית הוריו של אבי. כמו תמיד, החלות היו ברשימת ההכנה הקבועה, אבל לא התחשק לי לנבור שוב בין […]

  • סחלב אמיתית

    23 באוקטובר 2009 at 14:08

    זוהי פעם ראשונה שברצןמי להכין חלה לשבת, מקווה שאני יצליח, אני מריחה כבר את הריח עוד לפני שהתחלתי. שיהייה לנו שבת שלום ובהצלחה לי בהכנת החלה.

  • מכינה חלה בשישי קבוע

    11 בדצמבר 2009 at 10:24

    גם אצלי המתכון של קרין גורן נתפס ומאז אני לא עוזבת אותו
    כל שישי אני מכינה חלה לשבת
    לפעמים אני מכינה גם את העוגת לחמניות שלה שזה גם ממש חלה
    רק בתבנית

  • גם אופה

    1 בנובמבר 2010 at 22:14

    שלום, הגעתי לכאן בזכות הקיש עגבניות שלך אותו הכנתי לראשונה לפני איזה שנתיים . התאהבתי בצילומים, בצבעים ובקלות הגדולה היחסית שאני יכולה להרשים אנשים 🙂
    עכשיו אני מתייצבת מול החלה והשאלה שלי היא: מה עם אין לי קערת לישה? כי את הקיש הייתי מכינה עם מערבל חשמלי ידני וחוץ מזה יש לי פוד פרוססור עם להבים וכו' אבל קערת לישה.. ובכן, אני עוד לא שם…

    האם שווה לי לנסות לישה ידנית? או שחבל על זמן והמאמץ?… אם כן, כמה זמן לישה צריך?
    תודה!

  • איריס

    6 במרץ 2011 at 13:58

    ניסיתי כבר פעמיים לאפות את החלה הזו, הטעם יצא מצויין אך בזמן ההתפחה והאפייה הצמה נפתחה ונוצרו סיבים לכן הצורה לא יצאה יפה. אשמח אם תוכלי לעזור לי בנוגע לסיבה. תודה.

  • יצחק

    13 במרץ 2011 at 12:38

    http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1913834

    מתכון מעולה לחלות שבת, מניסיון.

  • חני

    7 באפריל 2011 at 14:53

    מצאתי את המתכון המנצח הסברים מעולים הבחור נחמד ומסביר מעולה.
    לא האמנתי ש…לי יצא בבית כמו בקונדיטוריה
    הנה הלינק בהצלחה לכולם http://www.youtube.com/watch?v=sEfyqBuSAKs&feature=channel_video_title

  • מיכל

    28 באפריל 2011 at 11:52

    אני רוצה להכין את החלות היום למחר בערב איך אני ישמור על טריותם?
    וגם איך רצוי להטפיח את הבצק במקרר או במקום חמים?

  • דבש

    24 ביוני 2011 at 11:21

    טוב כרגע הבצק בתפיחה ראשונה… והלב מלא תקווה שהתפיחה תצא טוב ואני יוכל בכל זאת להמשיך עם החלה ולא לרוץ לקנות אחת במאפייה!! זו פעם ראשונה שאני מכינה חלה ובחרתי את של קרין כי היא באמת הכי "ידידותית למשתמש"
    רק שאני מאלה שיש להם טראומות משמרים (כאלו שאני לוקחת מאמא שלי..)אז ההתרגשות של ההכנה היא גדולה וכמו שאמרתי גם התקווה שיצא לי טוב !!
    מבטיחה לעדכן בנוגע להצלחה או חוסר ההצלחה בהמשך …שבת שלום לכולם!

  • דבש

    24 ביוני 2011 at 12:39

    וואו אין לי מילים איזו תפיחה נהדרת…עכשיו קלעתי את הצמות והן בתפיחה השנייה…

  • נחמה

    1 ביולי 2011 at 12:29

    איזה תענוג המתכון!
    תודה!!

  • אביטל

    19 בספטמבר 2012 at 12:20

    רציתי לשאול מה ניתן למרוח על החלה כדי שהיא תצא חומה יותר
    שאני מורחת רק ביצה הצבע שלה ממש בהיר

  • ורד

    5 בינואר 2013 at 13:42

    הכנתי את החלה עשיתי תפיחה ראשונה לא היה לי זמן לתפיחה שניה כי הייתי מוזמנת לארוחת ערב הכנסתי לתנור
    ואבא שלי אמר שהפכתי את הבית למאפיה בגלל הריח הטוב של החלות
    יצא בסדר יום למחרת היא טעימה יותר עם שוקולד השחר לא נפלו ממנה אבל זה היה בסדר

  • פנינה

    18 בינואר 2013 at 15:06

    חלות מוצלחות ברמה אחרת סופני ביותר אהבתי והולכת לאמץ כל שבת

  • ענבל

    12 בפברואר 2013 at 20:16

    היי,אני רוצה להכין מהבצק הזה לחמניות. כמה זמן לאפות אותם בתנור?
    תודה!

  • אורי

    23 בפברואר 2013 at 19:50

    הלינק עצמו מתעדכן בצורה אוטומטית בכל פעם שאני מבצע שינוי בקובץ.

    אני אעדכן כאשר בוצע שינוי (במידה ואני באמת אתחזק אותו בצורה כל כך שוטפת)

    לי אין את הזמן או המשאבים לבצע אימותים באופן עמצאי לכן השינויים במידה ויהיו יתבצעו בעיקר על בסיס השינויים בטבלה של Akiva

התגובה לפוסט

האימייל לא יוצג באתר.

הפוסט הקודם הפוסט הבא